sâmbătă, 10 martie 2012

Placheta Feleac '36

Recent arhiva AUTOMOBILIA s-a imbogatit cu lucrarea "Medalii si plachete romanesti" publicata de George Buzdugan si Gheorghe Niculita la Editura Stiintifica (Bucuresti , 1971, 286 pagini, fotografii de Nicolae Sandulescu). Lucrarea prezinta cateva sute de plachete si medalii romanesti printre care se numara si cea decernata participantilor la editia din 1936 a Cursei Internationale de Coasta de la Feleac (Cluj Napoca) care se regaseste in colectia AUTOMOBILIA. Placheta este realizata din bronz si are dimensiunile 97 x 65 mm fiind semnata (in dreapta jos) de Weber O. Alaturi de numele competitiei, Cursa Internationala de la Feleac, este gravata data desfasurarii evenimentului 4 octombrie 1936 iar in coltul din stanga sus apare numele organizatorului competitie, Automobil Clubul Regional Cluj Napoca. Tot in colectia AUTOMOBILIA exista o placheta aproape identica care masoara 95 x 53 mm. La aceasta piesa, realizata cel mai probabil dupa razboi, au disparut atat partea inferioara cat si inscriptionarea A.C. Rg. Cluj. Placheta poarta semnatura M.B. asa incat sper sa-mi dati dreptate cand spun ca ne aflam in fata unui plagiat. Cele cateva elemente adaugate in partea superioara, si acelea preluate de la placheta originala, sunt singura contributie adusa de M.B. la aceasta adevarata opera de arta. Cele patru gauri practicate in placheta ma fac sa cred ca ea la origine a fost aplicata pe un suport din lemn. Revenind la lucrarea "Medalii si plachete romanesti" trebuie spus la la final este publicat un index cu sute de medalii si plachete emise in Romania in perioada 1600-1971. In perioada 1920-1936 sunt mentionate 14 piese din domeniul auto-moto, o parte dintre ele find deja prezentate de la deschiderea blogului. Ce e trist e ca in prezent, la toate disciplinele sportive, sunt decernate niste trofee oribile, realizate de cele mai multe ori din plastic, care nu vor trece cu sigurasnta proba timpului. Este evident ca nimeni nu le va colectiona pentru ca ar fi ca si cum ai strange peturi ....

Un comentariu:

  1. Felicitari pentru aceasta colectie impresionanta. Referitor la trofeele actuale, cele mai multe din plastic - trebuie sa recunoastem ca si masinile actuale sunt tot din plastic, nici ele nu vor rezista si putine sunt potrivite pentru colectionat - doar cele foarte scumpe care nu circula. Iar daca nu sunt pastrate impecabile nu se mai pot restaura. Sa ne imaginam numai cum putem reface un cablaj actual (care masoara km de cablu si zeci de conectori). C.Tase

    RăspundețiȘtergere