duminică, 13 februarie 2011

Enciclopedia dell'Automobile



In ultimii ani asistam la o avalansa de lucrarii legate de istoria automobilului. Majoritatea pretinselor enciclopedii sunt in realitate niste carti care pot fascina cel mult prescolarii, pline de fotografii dar sarace in informatii, contin lucruri banale, pe care le gasesti in multe alte lucrari. Multe le gasiti si prin librariile romanesti specializate in vanzari de stocuri nevandabile in strainatate. Exista insa si lucrari de o mare valoare si una dintre acestea o voi prezenta astazi. Este vorba de Enciclopedia dell'Automobile, o lucrate in 7 volume (volumele 1=>5-Istoria automobilului totalizeaza 1292 de pagini, 6-Mari evenimente-256 pagini , 7-Automobilul astazi-384 pagini). Tiparita in 1967 la Editura Fratelli Fabri (Milano), lucrarea a fost la un pas sa nu vada lumina tiparului. Dupa imbolnavirea si ulterior moartea dl Fabri lucrarea a zacut mult timp "intr-un sertar" pana ce Sergio Pininfariana a finantat tiparirea ei in memoria amicului sau. Este o lucrare foarte bine cotata de anticarii auto. Personal am platit pentru ea 40 de euro, o suma ridicola fata de valoarea de piata. Am gasit lucrarea in celebrul targ Porta Portese din Roma. Vanzatorii nu erau anticari, probabil debarasasera un apartament pentru ca vindeau multe lucuri vechi printre care si carti. Se vedea ca nu stiau ce vand eu stiam ce vreau sa cumpar asa ca am scos din portofel 4 bancnote de 10 euro, le-am pus intr-un buzunar si mi-am incercat norocul. Am studiat cartile, am intrebat cat costa : 200 euro negociabil. Mi-am tras o mutra amarata si am scos banii din buzunar spunand :"Pacat, pretul e corect dar n-am decat 40 de euro la mine". Cei doi vanzatori s-au privit si au intins mana dupa bani. Am luat cartile si daca nu ar fi cantarit vreo 15 kilograme cred ca as fi fugit, asa m-am strecurat prin multime atent ca pungile in care pusesem cartile sa nu cedeze. Era sambata si tot weekendul am astat inchis in casa si am parcurs lucrarea. E greu de descris in cuvinte cat de bine este realizata aceasta carte, ce ilustratii inedite contine si cat de amanuntite sunt prezentarile. Practic Fabri parcurs sute de lucrarile tiparite inca din prima zi a aparitiei automobilului, a colectat mii de fotografii si documente legate de productia automobilelor si motorsport si le-a inchegat intr-o lucrare care nu ma feresc s-o spun, e una din cele mai valoroase din cate mi-a fost dat sa vad vreodata. In volumul 6, in capitolul dedicat Raliului Monte Carlo (foto 3) am avut placerea sa-i regasesc pe romanii victoriosi in editie '36 (foto in coltul din stanga jos). Inca nu am terminat de citit aceasta carte desi o am de circa 8 ani. O parcurg cu mare atentie si n-o deschid decat daca am suficient timp sa citesc in tihna, lucru care se intampla din pacate din ce in ce mai rar. Cand am cumparat aceasta carte finalizase o prima varianta a unei istorii a automobilismul romanesc. Mi-am dat seama ca fusesem extrem de superficial si ca mai am mult de munca. Am reluat lucrul si pot spune ca ziua in care o voi publica nu e foarte aproape. Pastrand proportile mi-as dori ca cei care vor citi cartea mea sa aiba macar partial senzatia traita de mine deschizand Enciclopedia dell'Automobile : aceea ca tot ce e important si a fost definitoriu in lumea automobilului se afla intre copertile cartii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu